Recention: Min granne Totoro

Jag vet inte om jag nämt det innan men idag var iallafall jag och min klass på skolbio. Eftersom vår lärare är lite av ett manga-freak så såg vi en animefilm (manga är i bokform och anime är i filmform) Filmen hette "Mina granne Totoro"
Här kommer en miniliten och snabb recention av den.

Min granne Totoro

Handling:
Det handlar om två systrar, Satsuki och Mei, och deras pappa som flyttar till ett nytt hus. Huset är ganska gamalt och fallfärdigt men systrarna gillar det endå för de tror att det spökar i det, och det tycker de är ytterst spännande.
En dag när pappan är på jobbet och Satsuki i skolan så går Mei på upptäcksfärd i trädgården och skogen som ligger intill, och hon hittar då något hon inte väntat sig, vägen till den mytomspunna "skogstrollet" Totoros näste!

Omdöme: Jag har alltid föredragit t.ex. Disneys och Dreamworks tecknade filmer före de asiatiska animefilmerna. Varför vet jag inte riktigt, beror väl antagligen på att jag är uppvuxen med dem. Jag har tidigare sett "Spirited Away" som har samma stil och känsla som "Mina Granne Totoro" (Kanske inte så konstigt med tanke på att Hayao Miyazaki har regiserat båda filmerna)
 Jag gillade ingen av filmerna. Det är alldeles för rörigt och skumt för min smak, även om animeringen är vacker och musiken bra så kan jag inte riktigt gilla filmen.
Det händer så många märkliga och sjuka saker (ungefär som i Disney's "Alice i Underlandet") att jag inte riktigt kan ta filmen på allvar.

Betyg: 2/10



Så jag kan säga så här att ifall du gillar Disneys klassiska filmer så är den här animerullen kanske inget för dig men ifall du tycker om t.ex. Spirited Away, Det Levande Slottet, Alice i Underlandfet eller vilken som helst av Hayao Miyazaki's andra filmer så kommer du nog att uppskatta den här med.h


Kommentarer
Postat av: david

totoro var lätt bäst i filmen!! han va coolast!:D

2008-10-08 @ 12:38:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0