Recension: Sweeney Todd

I förgår såg jag Sweeney Todd och tänkte slänga in en liten recension av den.

Sweeney Todd

Handling: (http://sv.wikipedia.org/wiki/Sweeney_Todd_(film))
Benjamin Barker lever ett perfekt liv i London tillsammans med sin fru Lucy och dottern Johanna, innan han blir åtalad för ett brott han ej begått och blir utvisad ur England. Mannen som åtalat honom, Domare Turpin, är sjukligt avundsjuk på Barker och besatt/förälskad i hans fru Lucy. Han bjöd över henne till sitt hus där han sedan våldtog henne. Efter 15 år återvänder Barker - som Sweeney Todd. Han längtar efter att återse sin familj, men i huset där de bodde träffar han i stället Fru Lovett. Hon berättar att Lucy har tagit gift och att Turpin har adopterat hans dotter. Han bestämmer sig då för att hämnas.

Omdöme:
Jag ska börja med att säga att jag inte såg denna filmen under de bästa förhållandena. Jag såg den sent en kväll när jag hade tråkigt trots att jag inte var särskilt sugen på att se den alls. Men jag var sugen på att se en ny film och då var Sweeney Todd det enda nua jag hade.
Filmen var, som alla Tim Burtons andra filmer, väldigt vacker. Eller så vackert som en blodig, nästintill svart och vit goth inspirerad film nu kan vara. Men jag kan inte riktigt ta till mig handlingen, jag har alltid haft svårt för filmer som är alltför skumma och ologiska, och därför har jag lite svårt för Sweeney Todd. Jag har svårt för att de mördar människor helt utan anledning och jag har svårt för att de sjunger för mycket (och i vissa fall för dåligt)
Det fanns dock en del ljuspunkter. Kärlekshistorien mellan matrosen Anthony och Sweeney Todds tillfångatagna dotter Joanna är sockersött, och de båda sjunger ljust och vackert. Jag gillade också stilen på filmen, det lite mörka och Sweeney och Mrs. Lovetts häftiga kläd- och sminknings stil.

Betyg:

Filmning: 9/10
En som sagt mycket vacker film med grym filming.


Karaktärer och skådespelare: 6/10 och 9/10
Karaktärerna känns lite väl orealistiska tycker jag och är därför svåra att sympatisera med. Jag måste ändå säga att Johnny Depp och Helena Bonham Carter gör väldigt bra insatser i filmen, med tanke på vad de hade att spela med. Också Alan Rickman gör en grym prestation genom att ännu en gång spela "elakingen"


Musik: 8/10
Häftig och effektfull musik med en del minnesvärda låtar. (Jag nynnar fortfarande på "I feel you, Joanna.."


Filmen i helhet: 5/10
Även om filmen får ganska höga "delbetyg" så jag jag inte sätta högre än 5 i helhetsbetyg. Anledningen till detta är så simpelt som att jag brydde mig inte om filmen. Jag brydde mig inte när någon dog, kände inget medlidande och blev aldrig överrumplad av spänning eller skräck eller något i den stilen.
Detta gör då att betyget blir lågt, för att en film ska komma högre än 5 så måste den beröra mig på något sätt, vilket "Sweeney Todd" inte gör....


Kommentarer
Postat av: Lisa

Sweeney Todd är riktigt bra ;*

2009-01-09 @ 12:53:57
URL: http://llisabs.blogg.se/
Postat av: [email protected](här är man inte anonym)

SWEENEY TODD ÄR BÄST! :) :D:D:D::Doldgjrifohhrjoigfrjhirihrhyi9i :D:D:D:D:D:D:D: <3<3<3<3<33<3<3<3<3<3<33<3<3<3<3<33<3



Johnny Depp tycker sj att han inte sjunger bra xP Och det var första gången han sjunger, iaf i film, och Helena Bonham Carter sjöng kanske lite bättre xP För mig är dne #1 xP har den både på blueray och dvd xP



Så det berör dig inte att Johanna bor hos en peddogubbe? Eller att Lucy blev våldtagen och försökte ta livet av sig med arsenik? Eller att Benjamin får sitta i fängelse i 15 år för ett brått han inte begått?

Aja, man kan se det på olika sätt.

Morden ja, första gången jag såg filmen va jag like wtf men i like it xP Sen dess har jag vart hyper på mördare som Sweeney och Jack the Ripper xP



Epiphany, Worst pies in London, Johanna reprise och final scene är bästa soundtracken <3



Alla skådespelare gör sjukt bra jobb och Tim Burton är fucking nr 1 när det kommer till filmer, de är alltid i min smak <3<3<3



Ajjaaaaaaa nog med damp ha en najs dag :)

2011-07-11 @ 00:35:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0