Recension: The Dark Knight

Nu har jag till slut sett The Dark Knight, som jag tjatat om i mer en en vecka nu. Så här kommer en snabb och enkel liten recension av den.

The Dark Knight

Handling:
(http://www.filmpunkten.se/dark-knight.asp)
Batman och Gordon hittar en allierad i form av den nytillsatte åklagaren Harvey Dent som också går under namnet Two-Face. De tillsammans försöker stoppa en hänsynslös mördare med en snedvriden humor vid namn The Joker som är ett hot både mot de goda och de onda i Gotham City

Omdöme:
Jag hade stora förväntningar på denna filmen, många har sagt att det var fullkomligt brilljant. Den bästa filmen 2008.
Så när jag sätter igång denna film så förväntar jag mig drygt två timmars magisk underhållning.
Och visst är det bra, det är spännande och läskigt. Men när jag sen stänger av filmen, två timmar senare så kan jag inte låta bli att vara en smula besviken. Jag vet, man ska inte ha för skyhöga förväntningar, men efter allt snack om denna filmen plus ett par brilljanta skådespelare som Christian Bale, Aaron Eckhart, Michael Caine, Gary Oldman, Morgan Freeman och Heath Ledger så är det svårt att låta bli. När jag såg "Batman Begins" så hade jah inga förväntningar alls, och det kanske är därför som jag nu känner att jag faktiskt gillade den bättre än "The Dark Knight".
Det är inget fel med The Dark Knight, absolut inte, men det känns som att man försöker lite för mycket. Filmen känns för lång och det vissa händelser kunde ha kortats ner eller tagits bort helt.

Betyg:

Filmning: 7/10
Inget jag tänkte på något speciellt, men heller inga brister.

Karaktärer och skådespelare: 8/10 och 9/10
Här finns många bra karaktärer. Jag gillar verkligen Bruce Wayne/Batmans mixade personligheter, å ena sidan en mörk hjälte och å andra sidan en ytlig rikemans pojke, väldigt underhållande! Även Jokern är en spännande karaktär, så komplett galen. Han har inget motiv eller mål för sina handlingar, han bara...gör som han vill.
Jag tycker att alla skådespelare i denna filmen är bra, förutom Maggie Gyllenhal möjligtvis. Jag måste säga att jag föredrog Katie Holmes före henne faktiskt...

Musik: 9/10
hans Zimmer var varit med och komponerat musiken till denna filmen,vad mer behöver jag säga?

Filmen i helhet: 6/10
Det kan vara de höga förväntningarna som sabbar det för mig men i nuläget så tycker jag faktiskt inte att The Dark Knight var någon höjdare. En aning överskattad enligt mig och kommer långt bakom sin förgångare Batman Begins...



"Because he's the hero Gotham deserves, but not the one it needs right now. So we'll hunt him because he can take it. Because he's not our hero. He's a silent guardian, a watchful protector. A dark knight."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0