Recension: Déjà Vu

Ikväll såg jag en film jag velat se och varit påväg att köpa några gånger, nämligen Déjà Vu.
(En rolig trivia kring det var att jag först såg i tidningen att den gick på tv4 klockan 21.00 och sen kollade jag vad som gick på de danska kanalerna och ta mig tusan om inte "Déjà Vu" gick på gick på Danska 2:an klockan 21.00, snacka om déjà vu alltså...)




I vilket fall, till filmen då.



Handlingen i korthet: (http://www.tv.nu/p/09051721002200tv4)
Efter att en färja sprängts får agent Carlin i uppdrag att undersöka vad som hänt. Strax efter katastrofen flyter en kvinna upp på land och frågan är om hon var ombord på båten. Carlin får också ett erbjudande att samarbeta med FBI som har en topphemlig apparat som gör att man kan se och resa tillbaka i tiden. Carlin bestämmer sig för att resa tillbaka fyra dagar i tiden för att försöka förhindra färjekatastrofen

Jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig av filmen men när jag såg "förtexterna" som visades i inledningen och såg att det var en Jerry Bruckheimer film (som också har producerat bland annat. Pirates, King Arthur, National Treaure, Pearl Harbour och Remember the Titans),
att det var Harry Gregson-Williams som komponerat soundtracket (han har även gjort Narnia soundtracket)
och att det var Tony Scott som regisserat (bror till Ridley Scott som regisserade Gladiator och själv så har han regisserat t.ex. tvserien Numb3rs och Tristan och Isolde) samt att skådespelare som Denzel Washington och Val Kilmer var med så var det svårt att inte få höga förväntningar.

Omdöme: Som tur var så blev jag inte besviken. Filmen var väldigt spännande och fungerade trots den ganska orealistiska storyn. Skådespelarna var mycket bra (särskilt Washington) och hela filmen kändes ganska verklig även ifall de saker de gjorde i den var helt overkligt (svårt att förklara...) Det är sällan jag tycker om såna här action, spring och "vi måste decimera bomben!"- filmer men den här tilltalade faktiskt mig och det skulle inte förvåna mig om jag köpte den på dvd nu efter att ha sett den.

Betyg: 4/5

Kommentarer
Postat av: Linda

Meh va fan ja ville se den, alla har sett den filmen och ja missade den pga jävla eget projekt -__-'

2009-05-18 @ 12:51:38
URL: http://lindafick.styleblogg.se
Postat av: Elias

Hrmm... får man fråga varför du kollade vad som gick på danska ettan?

2009-05-18 @ 14:21:24
URL: http://eliasliedholm.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0