Chocolate Chip Cookies


Ikväll bakade jag kakor. De blev så goda så jag tänkte lägga upp receptet.
Det är baserat på ett som jag hittade på Nigellas hemsida.
Receptete räcker till 30-40 kakor beroende på hur stora man gör de.

Ingredienser:

125 g osaltat smör
1 / 2 dl socker
1 / 2 (0,75 dl) kopp farinsocker, lätt packad
1 / 2 tsk vaniljsocker
1 ägg , blanda äggvita och äggula lätt
knappt 1,5 dl siktat mjöl blandat med 1 tsk bakpulver
1 ¼ dl vetemjöl
1 / 2 tsk salt
125g choklad

1. Värm ugnen 180 grader.
2. Blanda smör, socker, farinsocker och vanilj. Det ska vara ganska torrt.
3. Tillsätt ägg och blanda väl. Det ska då bli en mjukare, kladdigare smet.
4. Blanda i siktat mjöl, (mjöl+bakpulver) och salt.
5. Hacka chokladen i bitar
6. Vänd ner chokladbitarna i smeten.
7. Forma teskedsstora delar av blandningen i små bollar, placera på bakplåten (klädd med bakplåtspapper).
8. Du kan oftast få plats med ca 12 på en plåt. Grädda i ugn i 10-12 minuter.


När man rullar bollarna så ser de ut ungefär såhär:

 


Efter några minuter i ugnen så börjar de smälta.

 


När de ser ut såhär, lite torra på utsidan, så är det dags att ta ut dem.

 


Och när kakorna till slut är färdiga ser de ut såhär. De var vekrligen goda och jag ska ta mig ett par tillsamans med ett stort glas mjölk alldeles strax.

 


Lite skolarbete och någon film/serie blir det nog innan jag går och lägger mig. Är antagligen hemma ifrån skolan imorgon med eftersom jag inte mår riktigt bra än.
god natt.

Kommentarer
Postat av: Ficki

ÅÅÅH VA GOTT!!! vIll ha!:O

2010-01-14 @ 23:48:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0