Recension: En Julsaga

A Christmas Carol - En Julsaga

Handling: Filmen handlar om gamle Ebenezer Scrooge som bor ensam i ett stort dystert hus, en gång ägt av hans nu döde kompanjon Jacob Marley. Han är en sur, snål och vresig man som driver en lånefirma med hjälp av bokhållaren Bob Cratchit. En kväll får han besök av Marleys vålnad, som kommer för att varna honom. Om Scrooge inte ändrar sin giriga livsstil kommer han i livet efter detta få bära tunga kedjor i all evighet, precis som hans avlidne kollega. Marley varnar också honom om han kommer hemsökas av tre andar och leda honom genom natten mellan julafton och juldagen.

Omdöme: Jag är inget stort fan av berättelsen i sig, tycker den är ganska tråkig och lite långdragen, inte riktigt spännande. Eftersom filmen bygger på historien så blir det lite samma sak där. Jag tycker aldrig att det är riktigt spännande och kommer till och med på mig själv med att gäspa och blinka till i mellan åt (vilket händer vääldigt sällan när jag ser film)
Den var mysig och bra gjord och Jim Carrey var mycket bra i alla rollerna han gjorde, men det fattades ändå ganska mycket för att jag skulle  vara nöjd med den. Den var väldigt julig och passar bra att se såhär på vintern, så det var inte helt fel att se den. Vet inte riktigt vad mer jag kan säga. Filmen var helt okej men ändå lite av en besvikelse.

Betyg: 2/5