De där andra som inte är som jag

Idag är jag sådär duktigt glad, ganska irriterad faktiskt. Inte för att jag mår dåligt eller något dåligt har hänt, mer för något jag precis insett. Bara idag så har jag hört utryck som "Jävla neger jude" typ tre gånger som sedan följs av en massa skratt. Jag förstår inte? Alla säger sig vara så himla rättvisa och jämlika men det märks då dock inte.
Jag verkligen hatar det, jag hatar när man använder visa ord i fel sammanhang. Okej, neger i sig gör väl inte så mycket eftersom det mest är benämningen på en hudfärg ungefär som att säga "jävla vit!"

Det är den negativa betoningen på jude som jag inte förstår.  Jag kan helt ärligt säga att om det inte hade varit så nedrans svårt att konvertera till judendomen (man måste ha en judisk mamma) så hade jag lätt konvererat dit. Det verkar vara en så otroligt härlig religion men skön gemenskap och sammanhållning. Det kan jag säga om nästan alla religioner faktiskt, kristendomen ligger nog sist på min lista över religioner jag vill tillhöra. Har redan nu bestämt mig för att när jag verkligen utforskat de olika religionerna och är gammal nog så ska jag konvertera till nån annan religion, vet ej vilken än men det lutar åt hinduism kanske?

Men tillbaka till ämnet, jag verkligen hatar när folk bara slänger ur sig saker som det knappt vet vad det betyder eller innebär, när de inte egentligen har någon åsikt om det utan bara faller för grupptrycket och säger saker som "jävla jude" och hånar t.ex. muslimer. Det är så konstigt också, hur kan jude vara ett skällsord? Om man hade gått omkring och sagt "jäkla kristen!" så hade det ju varit jätte skumt, varför är just judar så utsatta?

Jag är bara så sjukt irriterad just nu för det känns nästan som att jag är den ända som känner såhär. Som att jag är den enda som har vett nog att inse vad man kan säga och vad som bara är helt fel och rent ut sagt ganska korkat.

Jag bör dock säga att jag är inte alltför stark. Jag säger aldrig emot när någon använder uttryck jag själv anser kränkande, men jag skrattar heller aldrig åt det...


Kommentarer
Postat av: Linda Fick

I agree with ya!

Kanske jude är nån slags skällsord för dom var typ hatade av nazisterna eller nåt shit like that xD

2009-02-25 @ 01:44:35
URL: http://lindafick.styleblogg.se
Postat av: tove <3<3<3<3<33<3<3<3<3<3<33

Du är så himla bra mikka, du vet om det va?

Jag håller helt med dig.



Dunder fint med alla armband på outfiten, puss!

2009-02-25 @ 20:38:29
URL: http://tovlou.blogg.se/
Postat av: Elias

Eftersom att religion är bakgrunden till typ alla krig så har jag slutat att bry mig särskillt mycket om vad andra tror på, har till och med slutat att bry mig om vad jag själv tror på. Inte så att jag är ateist, men fuck-it-ist.

2009-02-28 @ 22:09:43
URL: http://eliasliedholm.com
Postat av: Elias

Notera dock att jag inte skrev att jag har slutat att bry mig om vad andra tycker. Tycker fortfarande att folk som tycker vissa saker på grund av sin religion är idioter som bör ses på med förakt. Man kan ju inte gå på nått som hittades på för tusentals år sedan o.O

2009-02-28 @ 22:13:34
URL: http://eliasliedholm.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0